Nelly news direct to your email:
|
|||||||
| Notices |
Nordic countries
![]() |
![]() |
|
|
Thread Tools | Display Modes |
|
|
#1 |
|
Let the Pink Elephants in
![]() |
Nordiske Lande
Kan i andre sprog her fra Norden? Jeg mener, finsk og sådan? jeg kan kun dansk, og så kan jeg forstå forholdsvis fint norsk, hvertfald på skrift, og lidt mindre svensk. og få ting på færørsk mener jeg også, men ja, hvad med jer?
|
|
|
#2 |
|
Nelly, the queen of music
![]() |
Re: Nordiske Lande
Jeg kan selvfølgelig Dansk, også forstår jeg det meste på svensk og norsk.
|
|
|
#3 |
|
![]() |
okay. jeg tror vi alle her i Skandinavien forstår hinanden, hvis det skal siges i grove træk
![]() ![]()
|
|
|
#4 |
|
the sesam street-smart
![]() |
Haha.. Jeg har lært noen setninger på islandsk! xD Men visst du hører godt etter på det islandske soråket så ligner det jo veldig på norsk. Men de snakker jo gammelnorsk egentlig da, bare at språket har utviklet seg. Visst ikke norge hadde vert i union med danmark hadde nok vi snakket sånn som de snakker på island
Jeg forstår godt svensk og dansk. Men å lese språkene er enklere enn å høre de. Når jeg hører dansk av og til, høres det helt ulogisk ut i forhold til hvordan ordene skrives På island så lærte de faktisk dansk. Vi hadde kontakt med en klasse på island. Så først reiste vi til island på klassetur, så kom de her. Men vi skal kanskje reise opp igjen eller de skal komme her, men da må vi betale selv siden vi har begynt i 8. klasse. På island har de den rareste måten å rope på hverandre xD Hehe..Jeg har lært mange setninger på islandsk, men den eneste jg husker er "Kvad er klukkan?" det skrives jo ikke sånn da, men jeg har jo ikke de bokstavene de har. Vi snakket engelsk i lag når vi var der, så jeg har fått litt trening på det da Men de nordiske språkene er veldig like. Mange ord er veldig like. Men av og til er det mye i tysk også som er likt
|
|
|
#5 |
|
![]() |
ja
Altså, jeg har det også sådan, at når jeg hører enten norsk eller svensk, så forstår jeg ikke en pind. Det er meget lettere på skrift xD Jeg har aldrig været på Island, men jeg gad godt komme derop og se Og Grønland også! Og ja, tysk kan til tider godt minde lidt om vores sproge ![]() Lesen: at læse Hören: at høre Screiben: at skrive hehe
|
|
|
#6 |
|
the sesam street-smart
![]() |
Ja, det er jo likt siden det kommer fra den germanske språkgruppen, Nordisk: Færøisk, islandsk, norsk, dansk og svensk
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Nelly, the queen of music
![]() |
ja, det har i ret i ;D