Thread: Nordiske Lande
View Single Post
Old 13th Oct 07   #4
Elena
the sesam street-smart

Elena's Avatar

Elena has a spectacular aura aboutElena has a spectacular aura about
Send a message via MSN to Elena
Re: Nordiske Lande

Haha.. Jeg har lært noen setninger på islandsk! xD Men visst du hører godt etter på det islandske soråket så ligner det jo veldig på norsk. Men de snakker jo gammelnorsk egentlig da, bare at språket har utviklet seg. Visst ikke norge hadde vert i union med danmark hadde nok vi snakket sånn som de snakker på island Jeg forstår godt svensk og dansk. Men å lese språkene er enklere enn å høre de. Når jeg hører dansk av og til, høres det helt ulogisk ut i forhold til hvordan ordene skrives På island så lærte de faktisk dansk. Vi hadde kontakt med en klasse på island. Så først reiste vi til island på klassetur, så kom de her. Men vi skal kanskje reise opp igjen eller de skal komme her, men da må vi betale selv siden vi har begynt i 8. klasse. På island har de den rareste måten å rope på hverandre xD Hehe..Jeg har lært mange setninger på islandsk, men den eneste jg husker er "Kvad er klukkan?" det skrives jo ikke sånn da, men jeg har jo ikke de bokstavene de har. Vi snakket engelsk i lag når vi var der, så jeg har fått litt trening på det da Men de nordiske språkene er veldig like. Mange ord er veldig like. Men av og til er det mye i tysk også som er likt